sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Kesälomalla aurinkoon.

Ehdin olla puoli viikkoa kotona, kun tuli varattua uusi matka.

Pidetään Sallan kanssa yhdet viikot kesälomasta samaan aikaan ja päätettiin lähteä yhdessä reissuun. Molemmat on tehnyt sen verran paljon töitä viime vuoden aikana, että haluttiin lähteä jonnekin vaan rentoutumaan ja olemaan. Toivonkin, että tulevamatka palvelee suunnitelmaa rentoutumisesta ja akkujen lataamisesta.

Kummallakaan ei ollut sen enempää väliä mihin mentäisiin. Tietenkin joku uusi paikka, jossa ei ole aikaisemmin olla käyty nousi aika nopeasti molemmilta ehdotukseksi. Seurailin rantapallon äkkilähtöjä ja pohdin kuinka viime tippaan voisi matkan varaamisen jättää. Ensin olinkin ehdottomasti sitä mieltä, että edellisenä päivänä voi hyvin varata matkan, kun on kuitenkin varautunut lähtöön niin ei tarvita sen suurempia suunnitelmia. Jotenkin alkoi kuitenkin tuntua siltä, ettei toukokuun äkkilähdöt (edes ne päivän varoitusajalla olevat) olleet niin edullisia kun mitä useasti aikaisemmin oli katsonut.

Niinpä päätettiin varata matka jo "ajoissa", kun tiedettiin minne haluttiin. Lähdetään ma 27.5. Madeiralle viikoksi. Matkan saa nyt lähes puoleen hintaan, kun sen osti "äkkilähtönä".

Majoitutaan Four Views Baía -nimisessä hotellissa. Booking.comin arvosteluissa oli ainakin saanut ihan hyvät arvostelut. Itse ihastuin kuviin sisä- ja ulkoaltaitaista sekä joka puolelle upeasti aukeavista maisemista. Toivottavasti hotelli olisi upea eikä pelkästään kuvaaja ole ollut taitava . ;)

Normaali matkanhinta on 770€ /hlö, mutta äkkilähtön alennus oli 380€
niin hintaa viikon matkalle tuli 390€.

Kolme viikkoa enää odottamista..
Rentoutumista, rentoutumista ja rentoutumista.

Onko Madeiralla muuten muuta kun kukkia ja madeiraviiniä? :)

-A

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. En tiedä miten hyvin tää palvelee teitä jos ootte lähdössä rentoutumaan, mutta Madeiralla on aivan mielettömät puitteet vaeltamiselle ja hyviä vaellusreittejä. Joten jos vaan jaksatte, niin ottakaa ehdottomasti hyvät vaellus/kävelykengät mukaan! Niillä reiteillä näkee kaikkea jyrkistä rotkoista vesiputouksiin ja pelkästään rinteille matkaaminen gondolihisseillä on elämys. Meidän loma ainakin kului aika hyvin vain ympäriinsä upeita luontoreittejä kävellessä. :)

1. Oon kuullut muidenkin kehuvan niitä vaellusreittejä ja luulempa että meidänkin pitää ne käydä kokemassa. Vaikka kuinka oltaisiinkaan suunniteltu että mennää rentoutumaan, niin uskallan veikata että molemmat kyllästyy siihen altaan reunalla makamiseen mikäli mitään muuta sisältöä ei ole. :)
      Tohon gondolihisseilyyn pitää kyllä tutustua enemmän ennen reissua.

-A

3. Hei, mekin otimme äkkilähdön Napsu.comista samaan hotelliin 13.5.Hinta oli 340 euroa/hlö. Hotelli näyttää mukavalta ja aamiaisellakin saa kuulemma viiniä ..
    Kukkafestivaalit ovat valitettavasti silloin ohi, mutta aion mennä katsomaan korukauppaa http://orchid-gifts-madeira.com/shop/, jossa korut tehdään oikeista ruusun ja orkidean kukista lakkaamalla.
    Ensin innostuin levada-kävelyistä, mutta luin että narkomaanit majailevat kaupunkilevadan varrella ja ovat ryöstäneet joitain turisteja. Ja polut voivat olla vaarallisia (kapeita.sortuneita,korkealla).Luulen, että hauskinta on mennä paikallisbusseilla muihin kaupunkeihin. Paljon halvempia kuin Aurinkomatkojen retket.Fucnhalissakin riittänee tutkimista.
    Mukavaa reissua teillekin!

1. En ole aikaisemmin tollasesta kukkakorukaupasta kuullutkaan. Kiitos vinkistä, täytyy käydä tutustumassa sivuihin.
      Kiitos ja hyvää reissua teillekin. Olisi kiva kuulla matkan jälkeen millaista oli ja erityisesti suosituksia. :)

-A

4. Palaan asiaan kahden viikon päästä!

5. No niin.Madeiran matka on ohi. Huoneemme sijaitsi 10. kerroksessa.Seinän kokoinen ikkuna ulos ja pieni parveke. Siisti ja mukava. Mahtava aamiainen! Jos menette retkelle aamulla aikaisin, menkää heti seitsemän aikoihin aamupalalle. Paikka oli auki,vaikka esitteessä sanotaan 7.30.
    Kävimme hotellin kylpylässä uimassa ja saunomassa. Maksoi 5 euroa/hlö.Pyyheshow oli tosin monimutkainen.Piti hakea oranssin värinen pyyhe receptionista ja jättää virtuaalinen 10 euron pantti. Kylpylää oli vaikea löytää.Hotellin käytävät ovat pitkiä ja vailla opasteita. Mutta ulkouima-altaan kahvilan vieressä on hissi kylpylään. Pyyhkeet piti pois lähtiessä vaihtaa kuiviin ja palauttaa receptioniin.Omituista! Sisäaltaan vesi oli tosi lämmintä ja sauna oli ruotsalainen Helo.Kuumaa ja kuivaa.
    Noin 5 min kävelymatkan päässä keskustaan päin on Dolce Vita -ostoskeskus. Siellä on hyvä Parfume Shop (kaikenlaista kosmetiikkaa).Alakerrassa italiainen ravintola.Hyvät pizzat.Söimme siellä pari kertaa. Auki klo 10 -22.
    Kun menette keskustaan,ajakaa hotellin hissillä kerrokseen 0. Kävelkää parkkipaikan yli ja muurin reunaa pitkin alas oikealle. Huoltoaseman kohdalla tien yli.Kulkekaa kanavan suuntaisesti. Kävelkää suoraan alaspäin ja olette keskustassa.Tämä on lyhin reitti. Autot pysähtyvät heti, kun käännytte suojatietä kohti.
    Pikkuravintolat sivukujilla tarjoavat hyvää ja halpaa ruokaa. Menu on esillä oven edessä.Söimme esim.grillatun kana-annoksen. Kana oli hyvin kypsytetty ja maukas.Ranskalaiset rapeita ja salaatti tuoretta. Maksoi 6 euroa/annos. Juomarahaa voi antaa noin 10%.
    Levada-kävelyllä kävimme Aurinkomatkojen retkiporukassa.7 km kävely.Hyvin helppo.Hienot maisemat.Se riitti meille mainiosti. Yksin emme olisi ikinä löytäneet polun päähän.
    Kävimme Montessa gondolihissillä. Siellä ylhäällä on tosi turistimeininki, hihasta vetäjiä ja paljon porukkaa. Kannattaa mennä yhteen suuntaan kaapelihissillä ja toiseen suuntaan bussilla.Yhdensuuntaisella matkalla ehtii hyvin kokea korkean paikan hurman.
    Iltaelämää Funchalissa ei tosiaan oikein ole. Kaupat menevät kiinni ja ihmiset (turistit) vaeltelevat kaupungin kaduilla.Federico Freitasin museo oli sikäli mielenkiintoinen,että se on ollut kotina.Mies keräsi antiikkia ja siellä on ihmeellisiä esineitä. Keittiöstäkin löytyy komeita kuparipannuja.
    Kaikki on kävelyetäisyydellä Funchalissa. Menkää rantakatua pitkin noin 2-3 km poispäin keskustasta(kasvot merelle päin, niin oikealle).Siellä on hienoja hotelleja, kuppiloita, Forum Madeira shopping center (aika vaatimaton tosin).
    Kävin niitä koruja katsomassa, mutta olivat vähän liian "kukkia" minun makuuni.Ostin yhden laukun.
    Hotellin yläpuolella näkyy Fort Pico -linnoitus.Kävelimme sinne yhtenä päivänä.Vähän vaikea löytää, mutta moni vastaantulija neuvoi meitä. Ylittäkää kanavan halkaisema katu heti ensimmäisestä paikasta hotellista lähtiessänne.Siinä on pieni kahvila. Sieltä sivukatua vasemmalle. Linnoituksessa on kahvila ja sieltä pääsee toiselta puolelta suoraan kaupunkiin.
    Kannattaa eksyä Funchalissa ja näkee uusia paikkoja...